tirsdag den 1. maj 2012

Alt og Intet og så alligevel noget og lidt :-)

1. maj - ikke fordi jeg plejer at rende til div møder men at SF lægger søvnige Villys tale ud på nettet dagen før - ja det er da så tankevækkende. Jeg skal da lige love for at de laver kreative brølere til stor morskab for alle os andre :-)))))

Ja det kreative er det ikke blevet til meget af fra min side i lang tid - håber det vender tilbage når skroget er ok igen.
Igår blev det til lidt strikkede popcorn, ville lige lave et lille bæger til en af mine søde veninder.

Til gengæld vil jeg fortælle Jer en lille hemmelighed. HMMMMM dejligt ikke? Jeg tror på at alle elsker hemmeligheder. Hør nu bare:
Ud over at samle på strikkegarn og bomuldsstoffer og bøger til den slags, har jeg en anden lille last, som mange har måtte hjælpe mig med at afprøve. Jeg samler på kogebøger af dem fra de gode gamle dage :-)
Og nu hvor jeg ikke har så meget energi til det kreative, ja så er jeg begyndt at nærlæse dem, udvælge opskrifter og ind imellem afprøve dem. Utrolige ord man støder på, når man læser i de gamle værker!!!
Krisebagning - hvad mener I????? Sikke et ord. Men ok bogen er fra 1940 og så er vi jo en del, der har lært, hvad det ord dækker over. Bogen er skrevet af en "Fru Fønss" - jeg har fået den af en gammel arbejdskollega, som er gift med barnebarnet til Fru Fønss. En af de små pudsige opskrifter, jeg faldt over, var denne:

Vestindisk Æggemælk.

1 l mælk bringes i kog jævnes med lidt mel udrørt i koldt vand. Koger op under omrøring.
Nu hældes mælken over 2 æggeblommer der er pisket med 4 spsk melis.
1½ spsk rom tilsættes. Serveres straks med ristede franskbrødsterninger eller små tvebakker.

Jeg syntes den lyder lidt hyggelig og har alligevel svært ved at forstille mig hvordan den er at få i munden, men en dag finder jeg modet, synger Nangijala med Rasmus Seebach imens jeg kokkerere.

I samme åndedrag med ordet Krisebagning tænker jeg lige - Andelslandsbyen  - 5 og 6 maj er der totalteater på hele området hvor hele Nyvang er besat. Det er meget spændende det museum og der er en masse at se på for alle aldre. Er vejret godt så tag af sted og husk madpakkerne få en dag ud af det med børn børnebørn forældre og svigerforældre. 

Nok for idag - solen skinner og det er herligt vejr første gang i flere år på 1. maj.

Nyd dagen og pas på jer selv og hinanden<3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar